jesuslovesyou

Alla inlägg under mars 2012

Av Guds Barn - 28 mars 2012 18:56

Hur får man kontakt med Gud?

Om vår synd skiljer oss från Gud, hur kan vi då få kontakt igen? När relationen mellan två parter är bruten kan man ibland ta hjälp av en medlare. Medlaren behöver vara någon som kan representera båda sidorna och få dem att kommunicera igen.

Vem skulle kunna medla mellan Gud och människor? Vem kan representera båda sidorna? Det kunde bara någon göra som är både helt och hållet människa och samtidigt Gud.

Bibeln kallar Jesus både för “Guds son” och för “Människosonen”, vilket ger honom en unik ställning. Jesus var hos Gud innan universum blev till, och ändå valde han att komma in i historien som en människa för att medla mellan Gud och människor.

Vad Gud har gjort

Jesus säger om sig själv: “Jag är livets bröd” (Joh 6:35). Han är den ende som kan tillfredsställa vår djupaste hunger. För Jesus är den ende som kan göra det möjligt för oss att få en relation med Gud igen.

Jesus säger också: “Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig” (Joh 14:6). Jesus visade med sitt liv vem Gud är och genom sin död på korset bröt han ner muren mellan Gud och människor. På ett kors utanför Jerusalem tog ha på sig konsekvenserna av vår synd, när han dog i vårt ställe. ”ty syndens lön är döden” (Rom. 6:23) . Därför kan vi få kontakt med Gud igen, när vi i tro bekänner och tar till oss det Jesus gjorde på korset.

Gud har bevisat att han bryr sig

Jesus liv och död är också beviset på att Gud inte är långt borta, och att han bryr sig mer än vi någonsin kunnat ana. “Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare” (Rom 5:8). Det visar hur värdefulla vi människor är för Gud.

Gud älskar dig på ett sätt vi aldrig upplevt förut. Du är skapat till Guds avbild, för att umgås med honom. Han ser dig och känner dina innersta tankar. Han lyssnar på dig. Han förstår. Det kan verka ofattbart men Gud är så stor och känner dig så väl att han ”räknat varenda hårstrå på ditt huvud”, som Bibeln uttrycker det (Matt 10:30). Han har kommit ner till jorden för att ta upp kontakten med dig. Kristendomen handlar om att Gud älskar människor så mycket att han själv väljer att kliva in som medlare i Jesus. Även om det kostar honom livet.

Vem som helst kan få kontakt med Gud

Jesus har gjort det möjligt för vem som helst att få kontakt med honom igen. Han erbjuder oss en relation med Gud igen. Det finns mer i livet än att försöka vara en bra människa, att sträva, vara duktig, försöka lyckas eller bli beundrad av andra. När vi inser att Gud älskade oss redan när vi totalt ignorerade honom är det revolutionerande. Det gör oss fria att leva på ett helt nytt sätt. Det ger livet en större mening.


Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. (Joh 3:16)

Av Guds Barn - 27 mars 2012 14:59

Guds kärleksbrev

Du vet kanske inte vem jag är, men jag känner dig
Jag vet när du sitter och när du står
Jag vet om allt du gör
Till och med varje hårstrå på ditt huvud är räknat
För du blev skapad till min avbild
I mig lever du och rör dig och är till
För du är mitt barn
Jag kände dig innan du blev till i moderlivet
Jag valde dig när jag planerade skapelsen
Du är inget misstag, därför att alla dina dagar var redan skrivna i min bok
Jag valde en bestämd tid för din födelse och var du skulle bo
Du är underbart skapad
Jag formade dig i moderlivet
Från din första stund har jag varit ditt stöd
De som inte känner mig, gör felaktiga bilder av mig
Jag är inte långt bort ifrån dig eller arg på dig, utan jag är den fullkomliga kärleken
Det är mitt begär att få ge dig min kärlek, bara därför att du är mitt barn och jag är din far
Jag vill ge dig mer än en jordisk far någonsin kan ge dig
För jag är den felfria fadern
Varje perfekt gåva som du får, kommer från min hand
För jag är din försörjare och möter alla dina behov
Min plan för din framtid har alltid varit fylld med hopp
Jag älskar dig med evig kärlek
Mina tankar om dig är lika oräkneliga som sandkornen på stranden
Jag glädjer mig över dig med jubel
Jag vill aldrig sluta att göra dig gott
För du är min dyrbara egendom
Av hela mitt hjärta och hela min själ önskar jag att du ska slå rot i mig
Och jag vill visa dig stora och otroliga saker
När du söker mig med hela ditt hjärta, ska du finna mig
Ha din längtan i mig och jag vill ge dig vad ditt hjärta begär
För det var jag som gav dig denna önskan
Jag har förmågan att göra långt mer än du kan föreställa dig
Jag är den som alltid uppmuntrar dig
Jag är också din far som tröstar dig i dina svårigheter
Jag hör dig och räddar dig ur all din nöd
Som en herde bär ett lamm, bär jag dig tätt intill mitt hjärta
En dag skall jag torka alla dina tårar från dina ögon
Jag är din far och jag älskar dig liksom jag älskar min son, Jesus
För jag visade min kärlek till dig genom Jesus
Han är en avbild av min natur
Han kom för att visa att jag är för dig, inte emot dig
Och för att meddela att Han inte ser till dina fel och brister
Jesus gav sitt liv för att du och jag kan få kontakt igen
Hans död var det största uttrycket av min kärlek till dig
Jag gav upp det jag älskade för att vinna din kärlek
Om du tar emot min son som en gåva, så tar du också emot mig
Och ingenting skulle någonsin kunna skilja dig från min kärlek
Vänd om och kom hem och det skall bli fest i himlen såsom ingen har sett förut
Jag har alltid varit din far och kommer alltid vara din far

Min fråga är: Vill du vara mitt barn?
Jag väntar på dig

Kära hälsningar, Din Far, den Allsmäktiga Guden
Av Guds Barn - 27 mars 2012 09:26

Här säger Jesus klart och tydligt

att han är vägen, sanningen och livet!

Det är inte jag som säger det utan det är Jesus som säger det.

Hans ord är alltid sant. Det är honom vi ska tro på. 


Jag är vägen 

Jesus säger att han  är vägen. Han säger inte att han ska visa vägen. Utan han är  vägen. För att komma rätt måste du alltså ha Jesus.Du behöver ta emot honom och låta honom bli din personlige Frälsare och Herre. 

En del har svårt med att det skulle bara finnas en enda väg till Gud. Men det finns bara en enda väg till Gud. Och den vägen är Jesus Kristus.För att komma till Gud måste du ta emot Jesus Kristus. 

Men bär inte alla vägar till Rom? Nej alla vägar (religioner) bär inte till himlen. Det är bara en väg som leder oss dit: Jesus Kristus, Guds Son. Alla andra "vägar" leder bort från Gud. 


Jag är sanningen 

Här är samma sak. Jesus säger att han är sanningen. Inte att han ska tala om sanningen eller visa sanningen. Utan han är sanningen personifierad. Vill du ha sanningen så behöver du ta emot sanningen som är Jesus Kristus. 

Det finns många kommentarer på denna blogg här på apg29. Men många gånger är det folks egna åsikter och mänskliga "visheter" som dryftas fram här. Ibland så talar folk om sådant som de inte har en aning om. De har bara en massa åsikter men aldrig insikter.  Men nu kan du få insikt om du tar emot Jesus Kristus och bli frälst.

Du kan ställa massa frågor och jag eller någon annan pånyttfödd kristen kan svara men du kommer aldrig riktigt FÖRSTÅ dem förrän du själv har tagit emot Sanningen som är Jesus kristus! 


Jag är livet 

Jesus är livet. För att få livet behöver du Jesus. Du behöver Jesus för att få evigt liv. Jesus ger inte bara lite grann liv, utan han ger dig evigt liv, ja, överflödande liv. 


1 Johannesbrevet 5:2 säger aposteln Johannes att "Den som har Sonen har livet. Den som inte har Guds Son har inte livet".

För att ha livet så måste du ha Jesus Guds son. Därför behöver du ta emot honom.  Jesus ger liv. Han ger inte död. Död kommer inte från honom. Det kommer bara liv - evigt liv, eftersom han är Livet.


 

Av Guds Barn - 26 mars 2012 17:22

Varför verkar Gud så långt borta? 

Men om Gud finns, varför verkar han då så långt borta? Bibelns svar är överraskande. Du kanske har hört talas om de tio budorden. De flesta svenskar håller nog med om att det är bra tankar, även om man kanske inte kan rada upp dem.

Ignorerar vi Gud? Budorden är inte en lista av krav eller förbud, utan enkel och praktiskt vägledning från Gud för hur man lever ett tillfredsställande liv. Men de ger oss också ett exempel på hur vi fortfarande ignorerar Gud idag. Med nutida språk ställer budorden följande frågor till oss (från 2 Mos 6 och Matt 5): 

1. Ger du Gud den centrala platsen i ditt liv, där han borde vara? 

2. Har du ersatt Gud med en person, ett projekt eller prylar? 

3. Har du någonsin nämnt Guds namn på ett slarvigt eller respektlöst sätt? 

4. Håller du en dag varje vecka fri från arbete för att fokusera på Gud och få den vila du behöver? 

5. Respekterar och hedrar du dina föräldrar? 

6. Dödar du? Vaka över dina arga tankar och impulser, för de är också mordiska. 

7. Har du orena begär till en annan person? Var inte otrogen, inte ens i dina tankar. 

8. Har du någonsin tagit något som inte var ditt? 

9. Har du någonsin ljugit eller sagt en halvsanning till någon annan? 

10. Har du någonsin varit avundsjuk på det andra har?


Tappat kontakten med Gud 

När vi inte följer de här grundläggande råden för livet påverkar det både oss själva och alla våra relationer – till människor omkring oss, till skapelsen och till Gud. Då tappar vi kontakten med Gud. Det kallar Bibeln för synd. ”Den som vet hur man handlar rätt, men inte gör det, han begår en synd” (Jak 4:17). 

Idag är ordet “synd” antingen något spännande och lustfyllt, eller bara något gammaldags. Men om vi ska komma åt problemen i världen och tomheten inom oss, måste vi ta synden på allvar. Det djupaste problemet i världen handlar om synden – att människan velat ta Guds plats.


Som en mur mellan Gud och oss 

Synd handlar om att vi dagligen väljer att ignorera Gud för att vi hellre vill bestämma själva hur vi ska leva. När vi avvisar Guds hjälp vänder vi honom ryggen. Eftersom Gud är god och perfekt kan han inte acceptera synden. Därför blir det en mur mellan människor och Gud som hindrar oss från att ha en levande, kärleksfull relation med Skaparen. “Det är era synder som skiljer er från Gud” (Jes 59:2), säger Bibeln. 


Enligt kristendomen är det alltså våra egna medvetna val som gör att Gud verkar så långt borta. Vi har tappat kontakten med Gud, och synden gör att vi kommer att vara skilda från Gud för evigt. Men det finns nu fortfarande en möjlighet att få kontakt med Gud.

Av Guds Barn - 25 mars 2012 23:55

Varför visar sig inte Gud för oss? 

Alla tror på någonting. Vissa tror att Gud inte finns, andra menar att de själva har upplevt Gud. Många tror att frågan inte går att besvara. 

Kristendomen säger att vi är skapade för att ha relationer båda till andra människor och till Gud. Innan vi inleder en relation med Gud kommer alltid något att fattas i livet. Det spelar ingen roll hur bra det går för oss, vilka vänner vi har eller hur uppskattade vi blir. Ingenting kan överbrygga tomheten, förutom den relation med Gud som vi är gjorda för.

Om ingenting annat tillfredställer oss i längden, kan det vara så att det är Gud vi saknar?  Men om Gud finns, varför visar han sig i så fall inte?

Det är en bra fråga. Kristna menar att Gud faktiskt visar sig för människor. På många olika sätt. I alla tider.


Vi kan ana Gud i naturen 

Ett sätt är genom naturen och universum. I den sinnrika människokroppen kan man ana en fascinerande intelligens. Bakom universums expansion borde det finnas en långt starkare kraft som satt igång allting. Och när man ser den komplexa informationen i cellernas DNA, räcker verkligen slumpen som förklaring? Bibeln säger att vi kan ana vem Gud är i naturen (Rom 1:19-20).


Gud viskar till oss i samvetet 

Men också i vår starka känsla av rätt och fel finns en glimt av Gud. Vi har en inbyggd känsla av rätt och fel, oavsett våra erfarenheter eller var vi bor på jorden. Vår känsla av rätt och fel är ingen tillfällighet, den kommer från Gud, säger kristen tro. Som Guds avbild har vi förmågan att tänka, planera och fatta beslut. I vårt inre finns ett avtryck av en Gud som är fullkomligt god och helig.


Hur visar sig Gud idag? 

Men kristendomen menar också att man kan erfara Gud idag. Enligt kristen tro är Gud inte en abstrakt idé, utan en person som är aktiv i vår vardag, vare sig vi ser det eller inte. Han söker kontakt med var och en.

Många kristna menar att de upplever hur Gud griper in i deras liv med uppmuntran, vägledning, hjälp och ny kraft.  Att vara en kristen handlar inte om vissa regler som ska följas. Kristen tro handlar om inleda en relation med Gud genom Jesus. Det är en relation som präglas av hopp och kärlek.

Av Guds Barn - 25 mars 2012 19:13

Hej, vi är två som anonymer som skappade bloggen. Vi har tagit steget och gett vårt liv i Jesu händer.

Vi kommer inte skriva vilka vi är, eftersom vi vill inte att någon ska veta vilka vi är. Men vi kallar oss för Guds barn 1 och 2.  


Vi har vart kristna sen vi föddes, men det betydde ingenting eftersom vi inte kunde något om Gud. Vi växte upp i ett kristet familj men vi var kristna i namnet bara, men vårt hjärtan var fulla av hat och rädsla. Tills en dag då vi upptäckte att vi är på fel väg. Vägen som ledde till helvetet !


Hur vi kom nära Gud:

Guds barn 1: Jag var i en conferens utanför Västerås, det var bara för ungdomar. Alla var fulla av kärlek och glödje, ingen hade hat eller ondska i sitt hjärta bara jag.

Så ville jag också komma nära Gud, för jag såg hur glada och kärleksfulla de var.

Ibörjan hade vi ett möte, då prästen predikade om Gud och hur underbar och härlig han är. Och när mötet var slut, bad prästen att alla som behövde hjälp med något så ska de gå fram. Jag gick fram och började be för mig själv, sen så kom en person och bad åt mig och då kände jag verkligen att det är något som förändrade i mig.

Ondska, hatet, rädlsa förändrades till glödje, kärlek och hopp !  


Guds barn 2: För min del så var Gud som bara en person jag gick till när jag endast behövde hjälp med något, annars så tänkte jag aldrig på honom i mina vardagar.

Många gånger hade jag självmords tankar i mitt huvud, jag levde efter mina känslor och det är det värsta man kan göra. Känslor, menar jag med att om jag såg snygg kille/tjej då fastnade min blick direkt på honom/henne, jag tänkte inte på någonting då, jag kom aldrig ihåg vad som står i bibeln (sista budordet Du skall inte ha begär till din nästas hustru) Osv.. Ja ni vet hur det är.

Men en dag, kom jag nära Gud, då jag visste att jag var en syndare och att Gud är sanningen och livet.

Om jag ska vara ärlig så vet jag inte exakt vilken dag jag blev frälst, men det började med att mitt liv förändrade ett steg i taget.  


 

JESUS SAVES

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jesus är utanför och knackar, öppnar du ditt hjärta så kommer han in.

Fråga mig

21 besvarade frågor

Omröstning

Tror du på Gud?
 Ja
 Nej
 Ibland ja, ibland nej

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<<
Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards